Обмен опытом

См. также:

Уважаемые коллеги. Размещение авторского материала на страницах электронного справочника "Информио" является бесплатным. Для получения бесплатного свидетельства необходимо оформить заявку

Положение о размещении авторского материала

Размещение информации

Методическая разработка урока по английскому языку «Моя будущая профессия. Маркшейдерское дело. Специальные термины в английском языке, используемые в геодезии»

27.02.2014 1086 2993
Подмазова Ирина Ивановна
Подмазова Ирина Ивановна, преподаватель английского языка

Филиал горного университета "Хибинский технический колледж"

MY FUTURE PROFESSION.

SURVEYING.

SPECIAL TERMS AND DEFINITIONS IN THE ENGLISH LANGUAGE USED IN GEODESY

____________________________________________________________

 

Моя будущая профессия.

Маркшейдерское дело.

Специальные термины в английском языке,

используемые в геодезии

_____________________________________

 

Посвящается 80-летию со дня основания

Хибинского Технического Колледжа

____________________________________________________________

 

Вид занятия:урок

 

Продолжительность занятия: 1ч .30 мин.

 

Актуальность темы занятия:

Профориентационная деятельность является приоритетной в современной системе образования.

Для выпускников специальности «маркшейдерское дело» открываются широкие перспективы на современном рынке труда. Данные специалисты востребованы в разных сферах трудовой жизни.


Цель занятия:

Дидактическая: студенты должны знать профессиональную лексику по выбранной специальности;  

на английском языке закрепить знания студентов, полученные во время учебной геодезической практики

Воспитательная: средствами иностранного языка продемонстрировать студентам важность выбранной ими профессии;

показать на востребованность их специальности;

нацелить на необходимость изучения иностранного языка как одному из условий успешной карьеры в будущем

Развивающая: совершенствовать речевые компетенции студентов по профессиональной тематике;

развивать навыки монологической и диалогической речи, аудирования и чтения;

активизировать лексические навыки (пополнение словарного запаса)

 

Межпредметные связи: сотрудничество с Масаловой Т.Т. , преподавателем спецдисциплин Хибинского технического колледжа

 

Учебное оборудование: компьютер; мультимедийный проектор

 

Методическое обеспечение занятия: раздаточный материал по теме занятия; мультимедийные презентации, подготовленные студентами

­­­­­­­

План урока:

1. Организационный момент (вступительное слово преподавателя)

2. Сообщение темы и цели занятия

3. Цели I части занятия

«Мозговой штурм», работа с текстами и лексикой профессиональной направленности:

- Тематика текстов

- Вопросно-ответные упражнения (скрытый контроль владения навыками диалогической речи)

- Выполнение упражнений на знание лексики (найти соответствующие английские или русские эквиваленты слов или словосочетаний)

- Итоговое обобщение первой части занятия (скрытый контроль владения навыками монологической речи)

4. Подведение итогов первой части занятия

5. Цели II части занятия

Мультимедийные презентации, подготовленные студентами:

- Цели учебной геодезической практики

- Геодезические инструменты

- Работа студентов во время учебной геодезической практики

Обсуждение выполненных презентаций, вопросно-ответные упражнения (скрытый контроль владения навыками диалогической речи)

6. Подведение итогов занятия: качественные и количественные оценки студентов с обоснованием

7. Рефлексия студентов по итогам занятия. Ответное слово.

 

Ход урока:

 

1. The beginning of the Lesson

Warm-up exercises:

-Good afternoon everyone! How are you? What date is it today?

And what day of the week is it today? What season is it? And what year is it? (...2013) Are you in a good mood today and ready for the lesson?

-Let me introduce our students to you...

-And now let me introduce our guests to you...


2. The theme and the main goals of the lesson

- All studies at college are divided into 2 parts: theoretical and practical training.

- Before practical training the students should learn theoretical material.

- And, at the first part of our lesson they will prove you, that they’ve got necessary theoretical knowledge.

- They will do it in a variety of things: they will speak on the topics of the lesson, answer the questions, they will try to match geodesy terms with their definitions.

- We discussed the next theoretical material:

- Geodesy as a science

- History of surveying

- Surveying technique

- Surveying as a career

 

3. “BRAIN STORM”

QUESTIONS

1. GEODESY AS A SCIENCE

1) WHAT IS GEODESY?

2) IS GEODESY THE BASIC DISCIPLINE FOR STUDYING OTHER SUBJECTS? CAN YOU NAME THEM?

3) WHAT DO STUDENTS OF SPECIALTY “SURVEYING” SHOULD LEARN IN ORDER TO WORK WITH?

4) HOW CAN STUDENTS EMPLOY THEIR THEORETICAL KNOWLELEDGE ON THE SUBJECT?

5) WHAT IS THE PECULARITY OF SURVEYING SPECIALTY?

6) WHERE DO STUDENTS GO THROUGH PRACTICAL TRAINING?

_____________________________________________________________________

7) WHAT IS SURVEYING?

8) WHAT SCIENCES SHOULD A SURVEYOR KNOW IN ORDER TO ACCOMPLISH THEIR OBJECTIVES?

9) HAS SURVEYING A LONG HISTORY?

10) WHAT ARE THE MOST FAMILIAR MODERN USES OF SURVEY?

 

2. HISTORY OF SURVEYING

1) WHAT IS THE AGE OF SURVEYING INSTRUMENTS?

2) WHEN WAS A LAND SURVEYOR ESTABLISHED AS A PROFESSION?

3) WHO INVENTED A VARIETY OF SPECIALZED INSTRUMENTS FOR SURVEYING?

4) WHAT ARE THEY?

5) WHAT IS THE BONAPARTE CONTRIBUTION IN SURVEYING?

 

3. SURVEYING TECHNIQUE

1) HOW WERE DISTANCES HISTORICALLY MEASURED?

2) WHAT IS THE SIMPLEST METHOD FOR MEASURING HEIGHT?

3) WHAT HAS CHANGED WITH THE ADVENT OF GPS?

4) WHAT DO YOU KNOW ABOUT TRIANGULATION METHOD?

5) WHAT IS THE FIRST THING A SURVEYOR NEEDS TO KNOW?

 

4. SURVEYING AS A CAREER

1) HOW HAVE THE BASIC PRINCIPLES OF SURVEYING CHANGED?

2) WHERE ARE SURVEYORS INVOLVED?

3) WHAT KNOWLEDGE MUST SURVEYORS HAVE?

 

- SHORT STORIES ON THE THEMES OF DISCUSSION AT THE CONCLUSION

 

TERMS AND DEFINITIONS ON SURVEYING

 

1. MATCH THE WORDS AND THEIR DEFINITIONS.

DO YOU KNOW WHAT THEY MEAN IN THE RUSSIAN LANGUAGE?


1. Geodesy

a) Values​​that uniquelydefine theposition of a pointon the earth'ssurface

2. azimuth-------}

3. Direction  angle

b) Point, which is knownheight

4. Discrepancy

c) Goniometerusedin geodesyand surveyingbusiness

5. Coordinates

d) Geodeticand surveyinginstrument for measuringhorizontal and vertical angles, lengths of lines andelevations

6. Comparison of dimensionaldevices

e) An instrument for measuring areasona maporplan

7. Outline

f) The science of measurementat the surfacewithsubsequent mathematicalprocessing andgraphics.      Geodesy is one of the most ancient sciences about the earth; from greek it means”land division”.

8. theodolite

g) Instrument for measuringexceedances

9. level

h) Angles for theorientationof linesarea

10. tacheometer

i) Control point attached to the surface of the earth, whose coordinates are defined

11. Planimeter

j) Sketch,terrain

12. Triangulation point

k) the process of comparingthe lengthof the working-dimensional devicewith exemplaryyardstick

13. Benchmark

l) Error, the difference between the measuredand the true value

Ответы: 1-f, 2,3-h, 4-l, 5-a,6-k, 7-j,  8-c, 9-g, 10-d, 11-e, 12-i, 13-b.

 

1. Геодезия - the science of measurementat the surfacewithsubsequent mathematicalprocessing andgraphics.      Geodesy is one of the most ancient sciences about the Earth; from Greek it means”land division”.

2. Азимут -  azimuth-------}

a. Direction  angle-------angles for theorientationof linesarea

3. Невязка - discrepancy-------error, the difference between the measuredand the true value

4. Координаты - coordinates----------values​​that uniquelydefine theposition of a pointon the earth'ssurface

Компарированиемерныхприборов-  comparisondimensionaldevices------------ the process of comparingthe lengthof the working-dimensional devicewith exemplaryyardstick

5. Абрис - outline------ sketch,terrain

6. Теодолит - theodolite -------   goniometerusedin geodesyand surveyingbusiness

7. Нивелир - level------instrument for measuringexceedances

8. Тахеометр - tacheometer-----geodeticand surveyinginstrument for measuringhorizontal and vertical angles, lengths of lines andelevations

9. Планиметр - planimeter----------- an instrument for measuring areasona maporplan

10. Пункттриангуляции - triangulation point-----------control pointattached to thesurface of the earth, whose coordinatesare defined

11. Репер-  benchmark--------------point, which is knownheight


2. GIVE THE RUSSIAN EQUIVALENTS TO ENGLISH WORDS AND WORDS’ COMBINATIONS:

Trigonometry, cadastre, reed, reservoir, retaining, vernier, obsolete,elevation, layout, derive, sophisticated, equilateral, triangle, rangefinder, calibrated circles, alhidade, reticle.

 

4. MULTIMEDIA PRESENTATIONS

- THE OBJECTIVES OF THE STUDY PRACTICE

- SURVEYING-GEODETIC TOOLS

- PRACTICAL TRAINING STORY

QUESTIONS:

1. SO, CAN YOU REPEAT THE MAIN GOALS OF PRACTICE?

- THE FIRST IS...

- THE SECOND IS...

- THE THIRD IS...

- THE FOURTH IS...

- THE FIFTH IS...

2.     

- WHAT IS THEODOLITE USED FOR?

- WHAT ARE THE MAIN KNOTS OF THEODOLITE?

- WHAT IS THEODOLITE APPLICATION?

_______________________________________

- WHAT IS TACHEOMETER USED FOR?

- HOW DOES IT WORK?

- WHAT CLASSIFICATION OF TACHEOMETERS DO YOU KNOW?

____________________________________________________

- WHAT IS LEVEL USED FOR?

-  WHAT KINDS OF WORKS DOES IT POSSIBLE TO MAKE WITH LEVEL?

                                 A MINUTE FOR REST. ”JUST FOR LAUGHS”

                             (VIDEO-THEODOLITE PRANK-YOUTUBE.COM)

 

3.

- HOW MUCH TIME DID THE PRACTICAL TRAINING LAST?

- WAS IT A GOOD TIME FOR ALL OF US?

- HOW WERE WE ORGANISED FOR WORK AT THE PRACTICE?

- DID WE UNDERSTAND THE GOALS OF THE PRACTICE AT THE BEGINNING OF IT?

- WHAT OBJECTIVES OF THE PRACTICE DID WE REACH?

- DID WE CHANGE DURING THE PERIOD OF TRAINING?

- WHAT DID WE UNDERSTAND AFTER COMPLETING OUR TRAINING?


5. THE END OF THE LESSON

-Marks for students and teacher’s arguments for them.

-Students’ reply: “To our quests devoted”.......


6. REFLECTION

-Did you like the lesson? –Have you got pleasure from your work here? –Have you got a lot of useful information for yourselves? –Was it interesting for you or boring?


7. CONCLUSION

My thanks to my colleagues, Bulankina G.A.; Vdovenko T.N. for their help in my preparation to the lesson.

Special thanks and gratitudes to the Geodesy teacher, Masalova T.T., for priceless professional assistance, support and quidance in my preparation to this lesson.

 

LITERATURE:

1. INTERNET RESOURCES: WIKIPEDIA. ARTICLE “SURVEYING”

2. www.youtube.com “JUST FOR LAUGHS-THEODOLITE PRANK”

3. ORIGINAL TEXTS:

MASALOVA T. “GEODESY AS A SCIENCE”. “THE MAIN OBJECTIVES OF THE STUDY SURVEYING PRACTICE”. “THE MAIN TERMS AND DEFINITIONS ON GEODESY”.

(Geodesy teacher at the Khibinsky Technical College)




Назад к списку


Добавить комментарий
Прежде чем добавлять комментарий, ознакомьтесь с правилами публикации
Имя:*
E-mail:
Должность:
Организация:
Комментарий:*
Введите код, который видите на картинке:*